menu
28.03.2019

Istražili smo: Evo zašto su kamperi nešto fenomenalno

Kamperi
FOTO: JURICA GALOIĆ/PIXSELL

 

 

Koliko puta ste se zamišljali u nekome kamperu, kako putujete na odmor u toj kući na kotačima? Ah, kada prodam vikendicu kupit ću kamper… Ah, kad odem u mirovinu kupit ću si kamper…, to je moj san! Toliko puta sam to čuo. No, danas taj san lako može postati java

Kamperi | Author: Jurica Galoić/PIXSELLFOTO: JURICA GALOIĆ/PIXSELL

Ne… , nije nužno ni prodavati vikendicu, ni čekati mirovinu. Najam kampera je vrlo jednostavno rješenje.
Kampiranje je u velikom uzletu, prodaja kampera u Europi jako raste(nažalost, mi još nismo u toj Europi), pa tako raste i ponuda kampera za najam. Istina, većina Hrvata podrazumijeva kako je kampiranje ‘jeftin sport’ (socijalistički sindrom), ali to i nije baš tako. U ovom slučaju govorimo o ‘nautici po cesti’, a nautika nikada nije bila jeftina, nego izbor. No, tko jednom proba kamper i kampiranje, tko osjeti taj duh slobode, teško se vraća među četiri zida i u apartmane s ‘pogledom na more’, nekoliko kilometara udaljene od mora.

Kamperi | Author: Alain ReynaudFOTO: ALAIN REYNAUD
Kampovi su najčešće na obali mora, jezera ili rijeka, pa uvijek imate odličan pogled na plažu, sjedite u hladu drveća ili tende koja je na kamperu. Piće, hrana, dobra knjiga, pogled, lijepo okruženje… i uvijek ste svoj na svome. Ispred svoga kampera, na najljepšoj mogućoj ‘terasi’. Kampovi u Hrvatskoj su malo skuplji nego u okruženju, ali su standardi usluge vrlo visoki. Cijena za jedan dan i noć u sezoni – parcelu, četiri osobe i kamper je od 300 do 400 kuna.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START

U Italiji su cijene također relativno visoke, u Francuskoj i Njemačkoj malo manje (25 do 30 eura), ali i kampovi su u nižem razredu kvalitete i ponude. U BiH je cijena od 20 do 25 eura za noć. Nažalost, u nas baš i nema mnogo kampova u kontinetalnome dijelu. Izuzetak su Duga Resa, Plitvice, Zagreb-Rakitje i još nekoliko manjih kamperskih odmorišta (Ogulin, Papuk, Kopačevo) koji će, nadam se, prerasti u prave kamperske destinacije.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Kamo putovati? Ako imate, naprimjer, sedam slobodnih dana, ne planirajte daleke destinacije. Kamper nije mali auto i ne računajte s prosjekom brzine 100 km/h. Ako putujete s djecom ne računajte na više od 500 do 600 km prvi dan, ali računajte da sljedeći dan ili dva ne putujete. Ako vozite previše kilometara u malo dana, rezultat neće biti dobar. Vozaču i suvozaču je uvijek bolje i udobnije putovati nego ostalima, pa treba malo misliti i na putnike. To je i jedan od razloga zašto u kamperima najčešće putuju samo dvije osobe, makoliko kamper bio velik.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START

Dakle, za sedam dana, ako želite vidjeti nešto i uživati u kamperu , destinacije udaljene do 500 km su maksimum. U suprotnom, samo ćete se voziti i jedva čekati da dođete doma i odmorite se. A to zasigurno nije bio vaš cilj putovanja kamperom. Puno je divnih lokacija u Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni , Austriji i okruženju, koje niste posjetili. Ne jurišajte odmah na Pariz, Barcelonu, Portugal itd. Za daleka putovanja trebate planirati i 15 do 20 dana. Kamperom se u pravilu ne putuje autocestama, jer na njima nema ničega zanimljivoga. Putuje se sporednim cestama, a početni planovi se vrlo često mijenjaju, jer vidite nešto o čemu niste ni sanjali.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Većina kampera može se voziti samo s B kategorijom. Kamperi su velika vozila i za veće brzine dolazi do turbulencija koje značajno umanjuju udobnost putovanja, pa je najbolja brzina na autocesti 95 do 100 km/h. Potrošnja goriva je tada prihvatljiva, oko 11 l/100 km. Za vožnje regionalnim cestama potrošnja pada i na 9 litara, što su odlične brojke za te divove na kotačima.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Treba izbjegavati ulaske kamperom u gradove i ravno se zaputiti u neki kamp. Što zbog sigurnosti i mira, što zbog problema s parkiranjem. Kamperi su uglavnom visoki oko 3, čak i 3,2 metra, a dugi od 5 do 7,5 metara, pa vozači koji nemaju iskustva s većim vozilima mogu imati problema u skučenim prostorima.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START

Dakle, ne krećite kroz neki uzak prolaz i za skretanja pazite gdje je zadnji kraj kampera. Kamperi imaju uglavnom duge zadnje prevjese (dio kampera iza zadnjega kotača) i za naglih skretanja zadnji kraj se izbaci u suprotnom smjeru, pa neiskusni vozači oštete neko vozilo pored svog ili svoj kamper. Postoje i posebni uređaji za navigaciju posebno namijenjeni kamperima. U njih unesete dimenzije svoga kampera i navigacija vas sigurno neće navesti na problematičnu cestu.

U sezoni računajte na ukupan trošak po danu oko 2000 kuna naviše. U to su uključeni najam kampera, gorivo, smještaj u kampu, jedan obrok u restoranu i još neke sitnice. Preporuka je uzimati kamper u najam i putovati u predsezoni i posezoni. Tada je trošak puno manji, a ne morate razmišljati o rezervacijama parcela u kampovima, pa bitno ležernije putujete. Ionako više nema proljeća, ni jeseni. Samo skočimo iz ljeta u zimu i obrnuto.Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Kada već spominjemo zimu, ako skijate zasigurno ste vidjeli veliki broj kampera na skijalištima. Dakle, kamper je “jahta na kotačima” i to cijelu godinu. Nema više onih priča o ‘zimskim i ljetnim’ kamperima. Svaki je spreman i za zimu i sigurno vam neće biti hladno. Istina, skuplji kamperi su opremljeni nekim sustavima koji bitno olakšavaju boravak na velikim minusima, a u jeftinijim kamperima se mora voditi malo više brige o nekim detaljima, imati bocu više plina u spremištu, ali hladno vam neće biti. Dakle, i skijanje se može spojiti s kampiranjem. Svakako je preporučljivo probati i koristiti kamper prvo u toplijemu razdoblju, pa onda s nekim osnovnim znanjem krenuti na skijanje.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Nekoliko je firmi u Hrvatskoj koje se bave iznajmljivanjem kampera, pa je na vama da odlučite koji kamper i od koga želite. Neki to rade superprofesionalno, a neki amaterski. Iznajmljivač koji vam ne posveti puno vremena za predaje kampera, kako bi vam sve u detalje objasnio, vjerojatno ni sam ne zna puno o kamperu, pa tada možete očekivati da neki sustavi u kamperu i ne rade, a iznajmljivač vam ne može pomoći, jer naprosto – ne zna.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START

Pojedinci ulaze u taj posao misleći kako je najam kampera isto što i najam osobnih vozila. Tad se javljaju problemi, a vi kao klijent trpite. Zato je preporuka da se kamperi unajmljuju samo u tvrtkama koje prodaju, servisiraju i iznajmljuju kampere. Dakle, u onih kojima je to osnovna djelatnost. Oni su ti koji kampere znaju ‘u dušu’, koji će vam uvijek predati kamper u savršenom stanju, u detalje objasniti kako kamper funkcionira i, ako se nešto dogodi, u telefonskoj asistenciji navoditi kao da su i oni sami u kamperu. Iznajmljivači kampera, kojima je to usputni, dodatni posao, mogu vam svojim neznanjem uništiti putovanje i odmor.

Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START

Preporuka je izbjegavati takve ‘hobby iznajmljivače’. Naprosto i u najmu kampera itekako vrijedi ono o uloženom i dobivenome. Cijene ovise o modelu, sezoni i trajanju najma, a kreću se od 90 do 200 eura. Kao i u svakome najmu, obvezno se polaže jamčevina od 1000 do 1500 eura. Ako vam se ovaj način putovanja svidi, a imate dovoljno novca i vremena, pa odlučite kupiti kamper, znajte kako postoji nekoliko tipova.

Takozvani vanovi, kamperi izvedeni iz kombi-vozila, najčešće su namijenjeni samo dvjema osobama. Tu su i oni modeli s grbom iznad kabine, tzv. Modeli alkoven, koji su popularni za višečlane obitelji. Njihovi blizanci, modeli bez grbe iznad kabine, zovu se poluintegrirani modeli. I zadnja grupa, u kojoj su uglavnom najskuplji modeli, s velikim prednjim staklom (u kojih ne možete prepoznati što je ispod oklopa, Fiat, Ford ili nešto drugo), su tzv. integrirani modeli.Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Neka podvarijanta vanova su kamperski busovi, ali oni nemaju kupaonicu i toalet i bitno su manji od klasičnih kampera, jer je njihova baza/šasija manja nego u klasičnih kampera.
Cijene novih kampera kreću oko 50 tisuća eura, za 70-ak već imate veliki izbor modela, a samo je nebo granica. Postoje modeli koji stoje više od milijun eura.

Rabljeni kamperi? Svakako vrijedi preporuka da se ne kupuju kamperi stariji od 25 godina. Ponuda rabljenih u Hrvatskoj nije velika, ali u nas su (začudo) jeftiniji nego vani. Ondje jeste veći izbor, ali su skuplji i velike su šanse da kupite mačka u vreći.

Odlučite li se na kupovinu u Hrvatskoj, preporuka je kupovati u ovlaštenih trgovaca koji imaju i servis, pa vam mogu dati i garanciju na ispravnost svih sustava u kamperu. I ako se nešto pokvari, taj trgovac/serviser to može brzo i efikasno riješiti. Kupovina kampera nije samo kupovina šasije, pa se gleda malo motor, malo limarija… Kamper je mnogo kompleksnija priča i tu treba imati znalca uza se. Često u oglasima možete vidjeti napomenu kako nikada nije bio u najmu. Pazite, takvi kamperi su vrlo često u duplo gorem stanju od onih koji su iznajmljivani. Nebriga i neznanje puno toga unište.Kamperi | Author: Arhiva Auto startFOTO: ARHIVA AUTO START
Firme koje se bave najmom, ako brinu o svojoj reputaciji, itekako vode brigu da su kamperi u top-stanju, a, shodno tome, kućnim ljubimcima uglavnom nije dozvoljen pristup, kao ni pušenje.
Kamper i kampiranje nude onaj pravi istinski odmor. Nema lopate, mješalice, kopanja i zatrpavanja. Odjednom ćete shvatiti na koliko predivnih odredišta niste bili, koliko ste toga propustili u životu provodeći godišnji uvijek na istome mjestu. Kamper otvara bezbroj mogućnosti, a jedini problem može biti nedostatak vremena. Ali, kada je kamper u dvorištu, uvijek spreman za put….i vremena će se naći.
Nabavite kamper i riješite se stresa, jer stres možete doživjeti ako – ne kampirate!