KAKO SPREMITI KAMPER ZA ZIMSKI SAN ?
Za kamper , kao i za sve vlasnike kampera, bilo bi idealno da se kamper koristi cijelu godinu . No, često to nije baš tako. Kako i mi za sebe tražimo neki topli kutak, nešto takvo bi bilo idealno i za kamper. No, rijetki kamperi su baš takvi sretnici da imaju neku svoju veliku toplu , zatvorenu kućicu/garažu.
I zato ću pokušati malo savjetovati onu veliku većinu , koja nema baš tople kutke za svoje kampere i koji uglavnom stoje tijekom dugih zimskih mjeseci.
Kako spremiti kamper za zimovanje ? Svatko ima neke svoje načine i formule, ali više ljudi , više iskustava, više pametnih savjeta. Prihvatiti sve ili odaberiti nešto od ponuđenoga ? Na vama je izbor.
Pa krenimo ….
VANJŠTINA KAMPERA
Temeljito i nježno ( ručno) oprati kamper. Očistite vanjske zidove kampera i ne zaboravite na lukove kotača iznutra. Ostaci ulja, katrana ili kiselih tvari s vremenom nagrizaju boju i obloge kampera.
Nije baš preporučljivo ići sa kamperom u praone „pod četke“, kao ni sa visokotlačnim uređajima za pranje tretirati baš svaki dio kampera.
Nužne popravke trebalo bi izvršiti odmah.
Ako je moguće, očistite donji dio i provjerite ima li oštećenja.
Akrylno staklo s vremenom postaje krhko i nije preporučljivo da ih se tretira uobičajenim sredstvima za čišćenje stakla koja sadrže alkohol ili otapala. Zato akrylna stakla treba čistiti kemikalijama posebno namjenjenima za ta stakla. Nježno ručno operite bočne prozore i krovne prozore , te ih po potrebi ispolirajte sredstvom za akryl.
Gumene brtve na vratima i prozorima tretirati sa tekućinom/sprejom za zaštitu gume ili utrljati talk. Inače guma može postati krhka i porozna pri temperaturama ispod nule.
Zatvorite ventil za plin i ispustite plin iz sustava.
Skinite crijeva za plin i ako je moguće uklonite plinske boce i čuvajte ih na suhom mjestu.
Tendu očistiti, oprati i dobro osušiti. Tek onda se može spremiti i zatvoriti. Ako je potrebno podmazati zglobove i okretne dijelove.
Stavite zaštitne pokrove na ventilacijske mreže hladnjaka i na ispuh Truma grijalice za vodu.
Podmazati sve pante i brave.
Ako su na kamperu nosači za bicikle, iste demontirati ili zaštititi i prekriti.
UNUTRAŠNJOST
Izvaditi iz kampera sve zalihe hrane i smanjiti mogućnost pojave glodavaca.
Očistite hladnjak, odmrznite i očistite vrata hladnjaka i ostavite vrata hladnjaka malo otvorena da se ne stvara plijesan.
Očistite podove i sve glatke površine.
Sve presvlake i madrace malo p(o)dignuti za bolju cirkulaciju zraka ili ako imate mogućnost, još bolje ih je maknuti iz vozila i staviti na neko suho mjesto u kući. Ukoliko je moguće skinuti navlake sa sjedala i madraca. Preporuka je da se i operu.
Isprazniti sve ormare i pretince, te ostaviti otvorena sva vrata i poklopce
Uklonite iz kampera sve materijale koji upijaju vlagu (tepisi, odjeća, posteljina, ručnici, papir itd.)
Očistiti WC i kupaonicu. Posebnu pozornost obratiti na WC kazetu. Temeljito ju treba očistiti. Podmazati kliznu ručicu kojom se otvara WC kazeta.
Odspojite oba akumulatora i čuvajte ih na suhom i toplom mjestu. Druga mogućnost je da je kamper cijelo vrijeme priključen na 220V, a startni akumulator priključen na poseban uređaj (punjač) koji ga „održava u životu“ tijekom dugih zimskih mjeseci. Ne preporuča se paljenje i rad motora u mjestu , kako bi se akumulatori na taj način održavali “živima”.
“Savjet: Akumulatore uvijek čuvajte potpuno napunjene. To im produžava vijek trajanja.“
Sve spremnike vode potpuno isprazniti i očistiti . Dobro bi bilo dezinficirati vodovodni sustav sa odgovarajućim sredstvima.
Isprazniti kombi bojler ( ako već to nije sam napravio preko sigurnosnog ventila) , glavu tuša, pumpu i filter vode , te sve mješalice za vodu. Tu uglavnom ostaje zaostala voda i kad smrzne oštećuje pipe, kartuše, pumpe i ostalo. Kako biste osigurali da crijeva za toplu i hladnu vodu rade podjednako prazne, ručicu pipe postavite u srednji položaj. Provjeriti da u spremniku otpadne vode više nema vode.
Jedno od rješenja je i ispuhati cijeli sustav komprimiranim zrakom. Također je moguće u cijeli sustav ubaciti specijalnu tekućinu koja se ne smrzava i time zaštititi cijeli sustav.
Dobro bi bilo postaviti odvlaživač prostorija sa suhim granulama u unutrašnjost kampera. Te granule mogu izdržati i 4 mjeseca bez potrebe za zamjenom. Dakle, izdrže praktično cijelo zimovanje.
Redovita provjetravanja i kontrole smanjuju mogućnost neugodnih iznenađenja.
Maknuti iz kampera sve elektronske uređaje. Sve na temperaturu osjetljive električne uređaje je preporučljivo odnijeti doma tijekom zimske stanke. To se baš i ne odnosi na TV uređaj. Novi televizori, kompatibilni s kamperima zaštićeni su od vlage i hladnoće i, ovisno o modelu, mogu podnijeti temperature do minus 20 stupnjeva.
Ormariće i pretince ostavljate otvorenima kako bi zrak mogao bolje cirkulirati i vlaga se ne sakuplja u ormarima. Cirkulacija zraka također osigurava da se ne stvara pljesniv miris.
Neki kamperi imaju jako mekani krov. Ako je to slučaj sa vašim kamperom, dobro bi bilo da se krov dodatno podupre drvenim ili sličnim gredama i tako povećate čvrstoću krova u slučaju obilnog snijega.
Prije konačnog postavljanja u položaj za „zimski san“, malo se provozajte i lagano kočite, kako bi osušili diskove i kočnice. Usput natočite pun spremnik goriva. Puni spremnik goriva smanjuje mogućnost hrđe u spremniku.
Kontrolirajte stanja antifriza u rashladnom sustavu motora, te napunite posudu za pranje vjetrobrana zimskom tekućinom otpornom na smrzavanje.
Podignite i odvojite metlice brisača od vjetrobrana ( ili možete i skinuti metlice brisača).
Osigurati i zakočiti kamper tako , da je moguće otpustiti ručnu kočnicu , kako bi sajle bile otpuštene tijekom zimovanja.
Postavite vozilo ravno, sa laganim padom prema zadnjem kraju vozila ( dignuti ga na nivelatore/klinove) , kako se voda ne bi zadržavala na krovu. Postoje i posebne klocne/klinovi koji su savijeni i tako čuvaju radijus guma. Napumpati gume 0,5 bara više nego kad se kamper vozi.
Ukoliko je moguće, dobro je malo podigniti vozilo dizalicom i ostaviti ga na potpornim nosačima
(ovo rasterećuje kotače i ovjes ).
Ako vaš kamper zimu provodi na otvorenom, vozilo je izloženo vjetru i atmosferilijama. Zaštitnim pokrovom će te ga dobro zaštititi. Ako se odlučite da ga prekrijete i dodatno zaštitite, nikako ne prekrivati kamper najjednostavnijom PVC „kamionskom“ ceradom. Posebne zaštitne navlake za kamp vozila su izrađene su od višeslojnih prozračnih materijala. To sprječava nakupljanje vlage ispod pokrova. Neke zaštitne navlake mogu se bočno otvoriti patentnim zatvaračima. Tako da ipak možete i ući u prekriveni kamper.
Preporučuje se redovito mjesečno provjetravanje ili možete ostaviti prozor/e u položaju za prozračivanje ( na prvom zubu).
ZAKLJUČNO –
Čišćenje i njega koštaju vas vremena i živaca. Ali nemojte zaboraviti da će vam dobro održavani kamper olakšati početak nove sezone i svakako će te mu produžiti vijek trajanja. Puno je gore kad otkrijete velike probleme i kad vam popravci trebaju tek par dana prije polaska na put u proljeće/ljeto slijedeće godine. Zato je uvijek bolje otići u servis na jesen ili u zimu. U tom razdoblju nije veliki pritisak na servise u odnosu na proljeće i ljeto, te dobivate termin bez dugog čekanja. Za očekivati je dobiti i neke popuste u tom periodu. Na dijelove, opremu i rad, naravno.
Vjerujem da ste dosta toga znali i to radili, ali uvijek se pojavi neki detalj u toj pripremi.
Veseli me činjenica ako sam vam bar malo pomogao.
Svu gore navedenu opremu, kemikalije i usluge servisnih popravaka možete dobiti kod nas. Imamo veliki izbor opreme i dijelova na lageru, a i jedini smo centar u regiji koji je ovlašteni servisni partner za sve uređaje (Truma, Dometic, Thetford) koji su ugrađeni u kamp vozila.
Na našoj web stranici www.petroni.hr će te naći katalog dijelova i opreme. U kategoriji „sve za zimski san“ će te naći sve artikle koji su spominjani prethodno u tekstu.
Vaš Camping&caravaning centar PETRONI !